Smartphones ett hot mot bilen

Bilbranchen oroas av allt färre unga tar körkort och köper bil. Bilen tycks ha förlorat kampen mot smartphones och andra teknikprylar. Trenden har analyserat i USA, Europa och i övriga världen. I stort sett alla har kommit till samma slutsats – bilens betydelse har tagit stryk av det ökade teknikintresset. Traditionellt sett har körkort och bil setts som en frihetsfaktor och unga har därigenom hållit kontakt med varandra. Idag finns effektivare sätt att göra det tack vare smarta mobiler, datorer och sociala nätverk. Teknikutvecklingen har därmed degraderat bilen till en mindre viktigt del av vardagen (Källa: Vi Bilägare nr 11 2012)

Har du märkt av samma trend? Minskar dina besök hos vänner, håller ni hellre kontakt via teknikens under? bilden lånad från google

5 reaktioner på “Smartphones ett hot mot bilen

  1. Tror att smartphones och sådan teknik tar död på den sociala kompetensen för många, ledsen att säga det, men mest ungdomar. Idag kan man nästan inte föra en vanlig oral kommunikation längre, utan det är enklare att knappa på sina telefoner och kolla på Facebook och bli avundsjuka på kompisar och andra likvärdiga, där folk kollar upp. Tror att det kommer att bli ett stort problem i framtiden, tyvärr. Dessutom vänjer vi oss för fort vi tekniken och om något händer, klarar vi inte av det. Vill inte vara pessimistiska, men vi föredrar att prata personligt med vänner, även om man lär känna väldigt trevliga människor via bloggar, som din t.ex. Hoppas vi ses och kan prata öga mot öga, någon gång! Kram 3 M

  2. Jag tror definitivt det kan ha negativa konsekvenser. Det finns inget som kan kompensera fysisk kontakt, att halsa pa varandra, att sitta oga mot oga. Det ar sa otroligt viktigt inte bara for vart valbefinnande men for den sociala formagan. Visst ar det fascinerande att vi kan chatta med folk pa andra sidan jordklotet och halla kontakt med folk som man normalt sett inte kunde ha kontakt med innan FB och smartphones och skype men jag antar att som med allt annat, en medelvag! Kram!

  3. Tror faktiskt att det stämmer lite. Det har blivit ett litet elände med teknikvärlden.Man ”kollar på bloggarna” då behöver jag inte ringa el ta bilen o hälsa på, för då vet man vad som hänt. Känns ibland som att det är så det fungerar…Det är nog samma om man har Facebook, tror jag ?….Jag hör till dom som inte har Facebook. Jag är en som istället ringer eller åker o hälsar på . För jag vet inte vad som hänt:) när jag inte har Facebook. Nog för att jag mest tar cykeln istället för bilen, iaf sommartid, när vi åker i hälsar på:) kram

  4. Många ungdomar är inte kommunikationsbara, det går inte att säga något, de hör inget, de ser inget, de helt upptagna av sina mobiler och smartphone. När jag var ung var det först moped, som jag körde 1800 mil med på tre år och sedan var det ju naturligtvis bil till 18- årsdagen.

Kommentarer inaktiverade.