Höganäs

När vi nu ändå är ute och far lite kors och tvärs, passade vi på att göra en liten avstickare till Höganäs. Eller för att vara korrekt, först till Jonstorp och Svanshalls hamn, bredvid Svanshalls krog. Här finns en liten ställplats med plats för 6 bilar, el och tillgång till toaletter. Vi tänkte att vi kanske skulle stå där i natt som kommer. Men eftersom det blåste väldigt mycket for vi in till Höganäs en stund. Här hittade vi Outletområdet med bla Bokhandel, Ittala, Kosta-Boda, Lager 157. Gick runt lite och kikade och i bokhandeln hittade vi både lite böcker och ett par ljudböcker. 

Inne på Kosta Boda fanns det mycket vackert att titta på. Glas, skålar och allehanda husgeråd. Och alldeles särskild nostalgisk blev jag, när jag vid kassan hittade dessa små, men så goda askar. Om du inte vet vad detta är – fråga ska jag berätta! Om du liksom jag kommer ihåg dem – berätta gärna om du har nåt särskilt minne förknippat med detta godis :D

Eftersom vi ska fara upp till Jönköping i morgon så beslutade vi oss för välja bort Svanhalls hamn och istället fara tillbaka till ställplatsen vid Skåneporten och Bengt i Örkelljunga. Här är det ju dessutom gratis Wifi ;)

 

12 thoughts on “Höganäs

  1. Tablettaskarna, visst blir man nostalgisk. Jag köpte alla 4 sorterna på Julita Gård när vi var där för ett par veckor sedan. Nu står dom fint på kökshyllan, delvis med innehållet kvar!!!
    Kram Yvonné

  2. Vi har aldrig varit till Höganäs…det är många ställen man aldrig besökt i Sverige;) Tablettaskarna kommer jag ihåg. Salta katten är min favorit…men dessa du har hittat gillade jag också. En liten kult grej det där med retro askarna. Hoppas ni har det bra kära du. Bamsekramen// D

  3. Egentligen är jag alldeles för ung, men visst minns jag dom där askarna! Måste ha varit från ett tidigare liv ;-)

    sv: Tack för gratulationerna :-)

  4. Det var synd att ni missade Svanshall det är ett alldeles underbart ställe. Restaurangen har som sin specialitet helstekt rödspätta fångad just i Skälderviken. Det var så himla gott så vi kommer ihåg det, som det vore igår? Men ibland är det kul med lite shopping också, och Höganäs är ju värt besöket, du glömde nämna Stenströms och Boss. Det är väldigt fina märken och ibland kan man ha tur där. Ittallas butik har ju stort utbud. Kul med de där tablettaskarna vi är också för unga för att komma ihåg dem😄, men känner igen dem för vi har hittat dem på flera ställen just i sommar. Jag (Marianne) älskar fortfarande Viol och Mats Salmiak. Kul med dem är det. Vilken trip ni gör, halva Sverige, nästan. Ha det så kul! Kramar 3 M

    • Se där – då har vi Svanshall kvar till en annan gång :) Haha det är ju tur att vi har runda hjul och att vi gillar att köra båda två. Kram

  5. Salmiak….min favorit bland askarna, men ZigZag gillade jag också. Vi köpte saltlakris-stänger för 10 öre, när vi handlade mjölk till mamma. Sen kom salmiakaskarna och blev den store favoriten. Kul att se dem igen.

Kommentarer inaktiverade.