LCHF Cupcakes

En så regnig eftermiddag tänkte jag experimentera lite med att baka LCHf cupcakes. Hade ett recept som jag läste efter, men läste helt fel så jag var orolig att de skulle bli helt misslyckade. Men de blev ganska OK faktiskt. Att sen sätta sej i soffan, lyssna på vinden som viner och kura skymning, och njuta av kaffe och en nybakad cupcake var riktigt mysigt. Inte världens finaste kanske eftersom jag inte hittade min sprits, så jag fick bre på toppingen ;) Flagade på lite mörk choklad som kompensation….

Så här gjorde jag: 12 st

2 dl mandelmjöl (orginalreceptet 200gr mandelmjöl)
2 dl kokosflingor (orginalreceptet 100 gr kokosmjöl)
4 ägg
150 gr philadelphiaost
1 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
en knivsudd äkta stevia (orginalreceptet 0.5 dl sukrin)
0,5 dl grädde (orginalreceptet 2 dl grädde)

Topping:
150-200 gr philadelphiaost (orginalreceptet 250 gr philadelphiaost)
100 gr smör
1 tsk vaniljsocker
(orginalreceptet 0,5 dl sukrin, uteslöts då jag inte hade något hemma)

Smält smöret, blanda i osten så den smälter.  Blanda ihop med de torra ingredienserna.Tillsätt resten. Smeten ska ska var klibbig.
grädda i 180 grader ca 20 minuter ganska lågt i ugnen.

När cupcaksen svalnar, gör toppingen. Rör smöret mjukt och blanda med osten samt vaniljsockret. Spritsa på toppingen när kakan är helt sval. Ät med gott samvete :)

12 reaktioner på “LCHF Cupcakes

  1. De ska vi faktiskt prova, måste bara köpa mera stevia. Men vi tyckte de såg fina ut. Dina andra recept var ju super-duper. Så de här blir bestämt goda också. Tidig, tidig morgon för oss hos Tumbo, skall snart lämna bilen. Bläh, vad jobbigt att var uppe med tuppen, den tidiga typen. Ha en bra dag! Kram från 3 M

    • Kul att du gillat mina recept – hoppas du inte blir besviken denna gång :) Hoppas nu allting blir bra med er HB. Lycka-till-kramar.

  2. Åh vad gott det där såg ut. Kör du LCHF rakt igenom eller är det bara ett gott recept som råkade vara LCHF? :) Jag började i fredags och vågen går rakt neråt, jättekul! Och maten är så oerhört god, kör dock min egen variant och försöker få fettet från fisk och grönt, typ avokado o nötter istället :) Ha det bra!

    • Medvetet LCHF :) Eftersom jag är ”ostoman” passar det mej perfekt. Att njuta av en stoor bit Brie, i TV soffan smakar mums :)

Kommentarer inaktiverade.