Mors Dag står för dörren

På söndag firar vi Mors Dag. Det tycker jag är en väldigt trevlig dag – jag har liksom blivit lite bortskämd då…. Men visste du att denna dag ursprungligen kommer från USA? Där har den firats sedan 1908 och till Sverige kom den 1919 och firas alltid sista söndagen i maj. På tjugo-talet gav man ut ett litet häfte, en handbok, för hur man skulle fira mor. Där stod bla annat:

* Mor hälsas om morgonen med sång av barnen
* Hon bjudes, före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva.
* Henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska. Allt detta – och lite till – kan jag lära mej på Nordiska museet.

I och med att detta publiceras redan idag, hinner du själv eller dina nära och kära förbereda för årets viktigaste dag 🙂
Grattis till alla Underbara Mammor! Jag älskar dej

2 reaktioner på ”Mors Dag står för dörren

  1. Tänka sig att det finns instruktioner för dagen. Att träffas och umgås tycker jag är trevligt, sen kan jag nog tycka att det blivit ett kommersiellt jippo omkring dagen. Men visst är vi värda att ha det gott och bli uppskattade för den vi är. Kramar

  2. tackar tackar…trycker ut denna och sätter upp framför ögonen på dem alla 😉 nädå, skämt åsido, de kommer ju med frukost många ggr så jag ska absolut ite klaga. Vi firar inte morsdag speciellt, en blomma o fika hos mamma i vanliga fall men nu är hon på bröllop så det gick ju inte..får väl ordna egen fika!
    kramar

Kommentarer inaktiverade.