Trafikregler

Hemma hos oss har det under en period varit (och är fortfarande) mycket tal om trafik och trafikregler. Datumparkering, tilläggsskyltar, säkerhetskontroller, reaktionstider och tjänstevikter är en del av kunskapen jag fått uppdatera mej på. Allt för att vara delaktig i döttrarnas väg till körkort. Och Ida blev klar i förrgår – så nu försvinner hon iväg i ett gasmoln 😉

Nånting jag tänkt på under dessa veckor är mängden trafikskyltar och deras placering. Jag måste få säga att en hel del är bedrövligt illa placerade. Ta som exempel en tidigare 50 väg, en huvudled, hem från jobbet. Nu står det 50 i början av den vägen. En hel massa vägar ansluter och på dom vägarna står det 50, precis innan man kör ut på ”min” väg, huvudleden. Hur logiskt är det?? Och helt plötsligt är det 40……  Och så jobbigt det är med alla vita skyltar när man är alldeles ensam på vägen en mörk kväll. Dom bländar ju mej!!

Nej men nu blev det lite gnälligt – jag som skulle gratulera Ida till körkortet. Bra jobbat, tjejen!

12 reaktioner på ”Trafikregler

  1. Men vad kul att hon klarat körkortet!! Då vill jag också gratta henne till det:-) Hon känner säkert som man kände själv när man fixat körkortet…att man fick en sådan frihetskänsla:) Det är lycka med ett eget körkort så man får komma och åka som man vill, och när man vill:) Ha en trevlig kväll. Kramiz

  2. Grattis till dotterns körkort. Det blir en uppfräschning av kunnandet, när barnen tar körkort. Jag behöver nog på nytt, för det börjar bli länge sen nu. Ha dé gott!

  3. Det är inte lätt för ungdomarna att ta körkort idag, dessutom kostar det ju en förmögenhet. Jag hjälpte slla våra tre grabbar till sina körkort. Det var träning och pluggande, men de klarade det till en hyfsad penning. Men man var ju tvungen att köra med dem. Det säger de ofta idag när det börjar närma sig med körkort för de största barnbarnen. Allt kommer tillbaka på något sätt. Men gratta flickan som är klar med sitt, det är kul för henne! Men det har kommit till en del märken och håller med att trafikverket gödslar med dem där de inte behövs alls. Lite förmyndartakter visar de. Kram 3 M

    • Nej tyvärr är det många unga som avstår och det är synd för då kanske de inte får jobb istället…. Tack för hälsningen 🙂

  4. Grattis till Ida! 🙂

    Här i Spanien har dom en tendens att gömma vägskyltarna bakom buskar och palmer. Sen är det så att om man följer en skyltning så är det som om dom helt plötsligt ledsnar att fortsätta vägledningen efter ett tag… 😉

  5. Kanske kan du ge mig ett rätt svar Anette, nu när du har färska kunskaper på något jag ofta funderar över. Våra husbilar är ju klassade som ”Personbilar”, så även vi, som kör med vikt som väger mer än 3500 kg.
    Förbudstavla 80 km gäller lastbilar över 3500 kg, men vi åker ju personbil, vad gäller?
    Förbudstavla gäller lastbilar över 3500 kg över en bro, men stora stadsbussar kör som till exempel i Motala, men vi åker ju personbil, får vi köra?
    Omkörningsförbud lastbilar över 3500 kg, får vi köra?
    Jag har faktiskt tänkt att kontakta Transportstyrelsen, men det bli aldrig av.
    Själv kör jag som hade jag en lastbil över 3500 kg, men det känns konstigt.

    • Jaa du Matts…. Här sprack mina nyvunna kunskaper 😉 Inget av detta är med i teoriutbildningen.Vi kör också ”personbil” och på skylten med 3.5 ton är det ju bruttovikten på fordonet som avses, så egentligen ska vi väl inte….. Vi får nog ta och ringa till Transportstyrelsen 🙂

Kommentarer inaktiverade.