Mysbrasa

Var in på Rusta igår och köpte oss en dekorationsbrasa. Vi har ingen liknande värmekälla hemma och i stugan i Stöten har vi ibland saknat en öppen spis eller kamin. Att installera en ”riktig” är ett väldigt bestyr och dessutom dyrt, så nu kör vi snålvarianten. Den sprakar förvisso inte, men sprider en trevlig värme och att titta på flammorna är väldigt rofyllt. Och det kan ju vara lite skönt att kura framför brasan, en regnig dag som denna.

 

15 reaktioner på ”Mysbrasa

  1. Ser ju mysigt ut,fast vi kör med mer rejäla grejer !! I vårt vard.rum så har vi en Täljstenskamin
    som vi eldar rätt så mycket i när kylan slår till 🙂
    I källaren så har vi oxå en kamin,riktig Morsö som värmer gött 🙂
    Vi brukar alternera,vill vi sitta nere o mysa så eldar vi där,sitter vi uppe så eldar vi då där !!
    Skönt när man kan välja ,uppe eller nere…..

    Ha det gott och en trevlig helg på er……

  2. Är det en sån som också har (elektrisk fläkt) fuskvärme, som går att reglera? Vi har en sådan i vårt inglasade uterum för att kunna sitta där även när det börjar att vara lite kyligt på kvällarna. Den värmer så gott efter golvet och fötterna håller sig varma. Vi köpte den på vuxendagis, Claes Olsson, för många år sedan. Riktigt mysig och ser nästan ut som en riktig brasa. ”I brist på bröd så äter man limpa”, stämmer ju! Känslan är ju det viktiga. Mys nu framför brasan i helgen. Kram 3 M

  3. Jag älskar att elda i braskaminen och gör det varje dag. Jag har avverkat så mycket skog på min villatomt att jag eldat i stort sett varje höst och vinterkväll i mer än tio år och har fortfarande mycket ved kvar i Friggeboden.

    Hade jag inte haft de möjligheterna som jag har, hade jag gjort samma som er. Det är så rofyllt att se flammorna och känna den ”goa” spisvärmen. Denna tiden behövs både ljus och värme till att värma själen. Njut och ha det gott.

  4. Jag har sett dom på Rusta. Mina ögon dras till denna ”öppna spisen” varje gång. Vi har ingen öppen spis hos oss. Finns liksom ingen plats eller vägg ledig. Vi har så fyrkantigt v-rum. Skulle gärna ha en själv. Mys på nu i detta rusk väder. Ha det gott. Kram

  5. Har sett dem och de ser riktigt verklighetstrogna ut 🙂 Vi har ju en liten järnspis i köket, en rörspis (kakelugn utan kakel) i matrummet och golvvärme i TV-rummet… där skulle jag gärna ha en sådan dekorativ och skön värmekälla, men tyvärr finns det inte plats…
    Ha en skön söndag!
    Kram

Kommentarer inaktiverade.