Blomkåls-soppa

I kväll blev det en värmande blomkålssoppa till kvällsmat. Det som är så gott med denna krämiga soppa är, att den som även inte gillar blomkål, gillar denna soppa. Som tillbehör serverar jag ett spett med ostiga fläskfärsbiffar. Receptet är hämtat från Doktor Dahlkvist och Airams LCHF-kokbok.Blomkålssopa
Så här gör du: (4-6 pers)

Soppa:
500 gr blomkål
3 dl grädde
2 buljongtärningar (höns och grönsak)
6-8 dl vatten
salt och vitpeppar
Persilja

Fläskfärsspett:

400 gr Fläskfärs (eller blandfärs)
1 riven lök
2 ägg
1 dl grädde
2 dl finriven ost
Salt och peppar
träpinnar

Koka blomkålen mjuk i vatten och buljong. Ta undan några små buketter till serveringen. Tillsätt grädden och koka samman. Mixa slät med mixer eller processor och låt den vila till det är dags att äta.

Blanda samman alla ingredienser till spetten. Stek dem på medelvärme och trä sedan i ett spett.

Koka upp soppan, strö över persilja och servera den rykande het tillsammans med spetten. Smaklig måltid 🙂

16 reaktioner på ”Blomkåls-soppa

  1. Visst är det gott med soppor på vintern! Jag lagade något liknande men på broccoli idag. I den boken finns många bra recept! Ha det gott!

  2. Håller med föregående! Soppa är riktigt gott och vi tackar för ett gott recept till! Blomkål är så himla nyttigt också sägs det. Kram 3 M

  3. Tack Anette för receptet och tipset! Jag mejlade över ditt recept till min Birgitta. I kväll blev jag bjuden på den otroligt goda soppan, grillade kycklingspett, lingonknäckebröd med Blå Castello samt en Mariestad. Det var en av de bästa soppor Birgitta bjudit mig på. Kram & Tack!

  4. Soppor är ju jättegott i dessa bistra,kalla vintertider,det brukar vi oxå göra oss ibland !!
    Vi åt köttsoppa häromkvällen,dock inte hemmagjord och vi fuskade med en köpburk.

    He det gott o lev ”Magnifikt”. Kram.

Kommentarer inaktiverade.