LCHF Semlor

Idag var det extra grått och kallt ute, så därför tyckte jag det var en god ide att baka nånting. Sagt och gjort, det blev Semlor och Fröknäcke. Fröknäcke har jag gjort förrut och det receptet hittar du här. Semlorna har jag inte provat tidigare, men eftersom det drar i hop sej till fettisdag, tänkte jag att det var in god idé att prova idag. De är bakade på kokosnötmjöl, så de passar även för glutenallergiker. De blev riktigt fluffiga och fina. För utseendets skull, borde det kanske varit pudrad florsocker ovanpå, men eftersom jag undviker både socker och gluten så hoppade jag över detta. Nedanför bilderna hittar du receptet som kommer från Marianns LCHF mat & bak

Bild 1
Bild

Jag gjorde 7 små Semlor 

4 ägg
2 msk sötning Bakery+ (Jag hade inget hemma så jag tog en knivsudd äkta Stevia istället)
50 g smält osaltat smör
1dl grädde
4 msk  fiberhusk
0,5 dl kokosnötsmjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma

Mandelmassan:
Jag tog ca 0.5 dl mandelmjöl, lite grädde och pyttelite stevia och rörde ihop till ”mandelmasse-konsistens” Men du kan också göra helt egen – se nedan

2 dl vispad grädde

Gör så här:
Smält smöret. Vispa äggen och sötning. Blanda ner smör och grädden, vispa. Blanda torra ingredienser och blanda ner det väl.
Låt stå och svälla i minst 5 min.
 Rulla försiktigt fina bollar Jag gjorde 7 små men du kan också göra 4 stora om du vill. Vät ev händerna i kallt vatten om det är svårt att rulla. 
Lägg på bakplåtspapper. Grädda de stora ca 25-30 minuter i 175 grader, känn på bullen så den är fast som en bulle ska vara.
 Mina 7st blev jättefina med 15 minuter i ugnen.

Mandelmassan:
 1,5 dl skållad mald mandel hälles i matberedare ta i sötningen och  låt detta gå  i några minuter i beredaren,  häll sedan i ca 2 msk grädde till önskad konsistens.

Dela av toppen och gröp ur lite ur bullen och blanda ”urgröpet” väl med mandelmassan, ta eventuellt ytterligare lite vispgrädde i. 
Fördela mandelmassan i groparna och lägg på en redig klick vispad grädde och sedan lägg locket på. Sila över lite bakery+

(Gillar du inte fiberhusk så kan du minska den med hälften och öka kokosnötsmjölet till 0,75-1 dl.)

12 reaktioner på ”LCHF Semlor

  1. Semlor är gott,vi har redan tjuvstartat med att ätit några,vaniljsemlan är nog bäst !!!
    Den med mandelmassa smakar ju mest socker,onyttig !!!

    Ha en fin helg/Kram

    • Om ni gillar saffran så är saffrans-semlan från Almas Konditori det absolut godaste som finns! (Men i år SKA jag hoppa över den…. ) Detsamma till er! Kram

  2. Jag älskar semlor och är väl uppe i ett tio- tal konsumerade i vinter. Dina såg minst sagt goda ut. Min mamma kokade alltid mjölk, som man la dem i och åt. Det var gott för en frusen bonddräng. Kram.

  3. Det ser riktigt gott ut! Jag har lyckats hitta ett bageri har som faktiskt gor semlor sa tror minsann det blir en tur dit i veckan! Kram!

    • Oj det låter inte bra… Å andra sidan finns det ju folk som lever på att baka till andra och vi får ju inte bidra till arbetslöshet 😉

  4. Mums filibaba! Vi har också fuskat och ätit några stycken. Jag gör mandelmassa som jag blandar med hackade nötter och kardemumma innan grädden. Är också gott. Precis också som Matts sa ovan med varm mjölk, hade vi som barn. Tack för receptet. Kram 3 M

Kommentarer inaktiverade.