Trafikfunderingar

Jag tillbringar en hel del bakom ratten, i mitt jobb. Och ibland ser jag saker som får mej att bli mörkrädd… Jag har tagit mitt körkort före 1 juli 1996 och med det har jag en behörighet som gör att jag får köra vår husbil, trots att den väder över 3,5 ton. Jag har ingen lust att få det indraget – för då mister jag ju denna rättighet som ”övergångsregeln” ger och måste isåfall ta ett nytt körkort med C1 behörighet.

Hursomhelst satt jag och funderade lite, för någon dag sen. Det finns ju många så kallade 2+1 vägar och ibland kan trafiken bli väldigt ryckig i hastighet just där. Kanske det kan bero på att skyltningen många gånger är undermålig. Ibland står det en skylt som visar att nu blir det 2 filer och det är så i x kilometer framåt. Ibland står det ingenting och med lite snö på vägen kan man ju undra om det verkligen är 2 filer eller om det bara är en tillfällig breddning.

Jag undrar lite över en hastighetsfråga; om jag är på enkelfilen och blir upphunnen av en ambulans med blåljus, vad gör jag? På nån sträcka kan det kanske vara så att jag kan sakta in och på så sätt släppa förbi ambulansen. Men på andra delar finns inte den möjligheten. Är det då OK att jag gasar på för att komma till den 2-filiga delen så snart som möjligt, så ambulansen kan komma fram och rädda liv? Eller åker jag dit för fortkörning?! Är det nån av mina kloka bloggläsare som har en aning?

ambulans

13 reaktioner på ”Trafikfunderingar

  1. Oj det var en svår fråga..det vet faktiskt inte jag? Känns nästan som att man skulle måsta ta till diket för att släppa fram utryckningsfordonen…..När vi körde in mot Paris i somras..på 4 filig väg…kaos köer var det, kl 17.00 kom vi mot stan. Det var dålig tajming i och för sig, men vad gör man. Tiden rår man inte på. I alla fall var det stopp i trafiken. Där står vi i kö och utryckningsfordon börjar omkörningar. Det var helt enkelt bara att trycka ihop sig och hoppas att allt skulle gå bra och att det inte skulle bli någon repa på husbilen eller en bortsprängd backspegel. Detta hände ett flertal gånger medan vi köade i 2,5 timme. Men vi hade tur, allt gick bra och vi kunde pusta ut. Det kanske blir så här hemma också efter vägarna:-) Kram

  2. Det är nog helt enkelt så här, kör du ned i diket för att bereda ett utryckningsfordon fri väg så kommer utryckningsfordonet i nästa sekund hamna bakom en lastbil och du har kört åt sidan till ingen nytta. Jag skulle nog köra på så mycket det går, om plats finns hålla åt sidan och invänta nästa tvåfiliga sträcka. Kram från oss.

  3. Det här med våra 2+1 vägar kan ställa till problem, speciellt den här årstiden då snövallarna tar så mycket av vägbanan. Ett under att det inte händer mera än det gör! Men tror faktiskt att hastighetsbestämmelserna gäller oavsett ett utryckningsfordon. Är det en polis som är paragrafryttare, så kan han han säkert låta det bli fortkörning, trots att du gjort det enda rätta, men vet inte, skall faktiskt ta reda på det bättre, en adekvat fråga är det. Men skulle så ske får man väl överklaga. Det borde våra trafikorganisationer faktiskt informera ytterligare om. Kör lugnt och riskera inget, det vore nog dumt, vet aldrig vad man träffar på för översittare. Ha det så gott! Kramar 3 M

  4. Du ska inte gasa på utan hålla den hastighet som gäller, förhoppningsvis lägger sig utryckningsfordon så till att man inte känner sig manad att dra på för det är gällande hastighet som gäller. Pratade men en som är sjuksköterska på ambulansen och enligt denne får de inte tvinga folk att köra fortare än vad hastigheten säger. Men visst skulle man bli stressad om man kom i den situationen.
    Kör lugnt.

    • Det slår mej precis- har nog hört på radion nån gång att man vädjar att lämna plats för en brådskande ambulanstransport. Då är det verkligen ”skarpt läge” Annars är det nog bäst att ta det säkra före det osäkra.

  5. Har läst någonstans att man kan åka dit för fortkörning. Fast själv skulle jag nog automatiskt gasa på. Det kan ju handla om liv eller död. Bara hoppas att ingen nitisk polis är i närheten 😉

  6. Det har hänt
    Den 47-årige Årjängsbon ställdes inför dilemmat när han körde på en enfilig väg med mitträcke mellan Årjäng och Grums, på nationaldagen den 6 juni.
    Plötsligt fanns en tjutande och blåljusblinkande ambulans bakom honom.
    ”Ingen chans att väja”
    Valet, säger han, var inte särskilt svårt. Istället för att ligga kvar i de lagliga 70 kilometerna i timmen ökade han farten för att så snabbt som möjligt kunna släppa förbi ambulansen.
    – Jag hade ingen chans att väja. Så jag tryckte på gasen. Som mest var jag uppe i 102 kilometer i timmen, säger Jonny Forsberg till Aftonbladet.
    ”Indraget körkort”
    Fel val – enligt den mc-polis som åkte bakom ambulansen.
    – När ambulansen hade passerat körde han ikapp mig och sade att ”där gick lite fort det här”. Jag sa att det ju var speciella omständigheter med tanke på sirenerna och blåljuset, men det
    spelade ingen roll enligt honom. ”Är det 70 så ska man hålla 70 oavsett”, sade han till mig.
    Jonny Forsberg bestraffades för sin fortkörning med böter på 3 600 kronor.
    Och körkortet – det drogs in på plats.
    – Det är ofattbart, helt galet. Tänk vilka konsekvenser det kan bli om folk inte släpper fram ambulansen, säger Jonny Forsberg som arbetar på Årjängs kommun och behöver körkortet i jobbet.
    Intyg av ambulanschefen Han har nu fått ett papper från ambulanschefen att läget var akut som hjälp i sin överklagan.
    – Han skrev ett intyg på att de utförde en prio 1-utryckning.
    En jurist på Transportstyrelsen ska titta på ärendet.
    – Jag ska ringa henne i dag så får vi se vad som händer. Jag hoppas på att få tillbaka körkortet före midsommar.
    ”Borde hållit hastigheten”
    När Aftonbladet pratar med Dan Johansson, tillförordnad chef på trafikpolisen i Värmland, säger han att Jonny Forsberg inte skulle trampat på gasen.
    – Överskrider man hastighetsgränsen så gör man sig skyldig till ett brott. Han skulle ha hållit 70 till närmsta korsning, avfart eller busshållsplats, säger Dan Johansson till Aftonbladet.
    Han påpekar också att Jonny Forsberg hade flera chanser att stanna.
    – Vi mätte hastigheten i 1 200 meter. Det fanns fyra mindre avfarter i vägen på den sträckan.
    Men Jonny Forsberg avfärdar polisens kommentar.
    – Jag hade panik och en tjutande ambulans bakom mig. Små fickor i vägen ser man knappt då. Jag kunde inte bromsa från 100 till noll på någon sekund. Min enda tanke var att släppa fram ambulansen och i samma ögonblick som vägen blev tvåfilig släppte jag fram den och saktade ned, säger han.

    • Tack Harald! Jag misstänkte att det kunde vara på detta sätt! Nu vet jag helt klart att jag måste vara lite ”egoistisk” i ett sånt här läge och tänka på mej och mitt körkort. Jag är ju liksom lite rädd om det….

  7. Har läst uppmaningar på andra forum att försöka släppa förbi ambulansen genom att köra så långt det går åt höger om det handlar om en enfilig sträcka med räcken på bägge sidor på en 2 + 1-väg. Detta är i mina ögon mer eller mindre en självmordsuppmaning. Om det är halt på vägen eller regnar kraftigt blir följden i värsta fall att ambulansen/utryckningsfordonet inte kommer vidare alls eftersom en kvaddad bil ligger på tvären över hela vägbanan. Att utföra en sådan manöver där det handlar om centimeter på ett säkert sätt i kanske 100/h är absolut ingenting som ingår i svensk körkortsutbildning och ingenting man ska uppmana någon till. Jag skulle hellre gasa upp till 10-15 över gällande hastighet för att komma fram fortare till nästa tvåfilsparti av vägen. Men jag har full förståelse för hur du resonerar angående att vara rädd om körkortet. Det är ju också skillnad på att gå ut ut höger precis innan två filer går ihop till en och att göra det då vägen verkligen blivit enfilig med räcken på bägge sidor.

Kommentarer inaktiverade.