Tranor

Idag, när jag var ute och for, såg jag årets första tranor. På ett par olika ställen fanns det 8-10 tranor som gick på en åker och ”betade” (eller vad det nu är tranor gör…) Jag tycker dom är fantastiska att se och skulle väldigt gärna åka på Trandans vid Hornborgasjön nån gång. Det måste vara riktigt maffigt att få uppleva så många tranor på en enda gång. Kikade in på Hornborgasjöns Transtatistik  och såg att man räknade in 13 500 tranor som var där igår. Enligt den statistiken är det mycket senare i år än tidigare är och det är väl nånting vi alla har märkt av…. Nu är iallafall våren kommen och glad är jag, trots att det är mulet och regn. tranor

5 reaktioner på ”Tranor

    • För bra bilder ska man säker ha ett supertele och stabilt stativ. Dom jag såg var riktigt nära vägen och inte alls rädda. Kram

  1. jag har varit fär en gång och tittat, blev lika imponerad över alla människor och deras objektiv som av mängden tranor. En fantastisk upplevelse som nog måste göras åtminstone en gång.
    kram

  2. Ja, tranor är verkligen vackra. Men dom kan vara rätt aggressiva också med sina långa, läskiga näbbar (fina på håll, men läskiga vid närkontakt 😉 )

    sv: Jo, jag gillar den Elisabeth George boken så här långt i alla fall.

Kommentarer inaktiverade.