Drömmen om Carthago

Vi köpte vår första husbil på sensommaren 2001. Vi hade aldrig campat – jo hyrt husbil en vecka något år tidigare, men det var en vecka som var trevlig men inte gav mersmak. Tyckte vi då. Nånstans hade det nog ändå sått ett litet frö, för hela sommaren 2001 tillbringade vi hos olika husbilsfirmor. Tittade, jämförde och förkastade. Till slut hittade vi en Dethleffs, alkov med våningssäng till tjejerna bak i bilen. Och vår husbils-era tog sin början. Den första utlandsresan gjorde vi 2002 och då bla till Bodensjön. Där kikade vi in hos en firma som sålde Dethleffs eftersom vi behövde lite hjälp med nåt. Den firman sålde även Carthago. Då började vår dröm om en Carthago husbil. Vi skojade ibland med varandra och sa (precis som Martin Luther King) ”I have a dream…. ”

2010 blev drömmen sann – vi köpte en Carthago Chic C-line 4.2 Och det har vi inte ångrat. Trots en hel del strul, som kostat både energi och kronor, har jag alltid älskat bilen. När jag dessutom fått förmånen att se hur bilarna byggs och nu även vet vilket säkerhetstänk Carthago har i sin produktion, kommer jag nog aldrig att byta märke…. men drömma kan jag ju fortfarande. Efter att ha varit på mässan Husbil Husvagn, på Elmia förra veckan inser jag att jag drömmer igen….

byggabilEn bild från fabriksbesöket i Odranci, Slovenien där C-line bilarna byggs. Övriga modeller byggs nu i Carthago City, Aulendorf, Strax norr om Ravensburg i s Tyskland.

Carthago2104 års modell av Chic E-line yachting i51 med långbäddar. Gillar verkligen att det är två stora garageluckor på båda sidor om bilen. Och att det är en sk busslucka där det finns åtkomst över hela bredden,under golvet, med en lucka på motsvarande sida.

hyllaEn detalj som är ny för året är att diskho-locket kan sättas fast och bli en extra avlastningshylla, eller användas som skärbräda.

skåpYtterligare nåt att drömma om – ett ”skafferi” med trådhyllor från golv till tak. Där måste det rymmas massor…

Annonser

10 reaktioner på ”Drömmen om Carthago

  1. Visst kan man drömma, det gör jag också. Hittade en bil på mässan som jag var intresserad av, men det lär nog bara bli en dröm, kostar alldeles för mycket pengar. Nu får Rapidon duga ett tag till 🙂

  2. Åh, berätta gärna mer om säkerhetstänket de har! Drömmer om husbil men just säkerhetstänket har hittills hindrat oss… Dvs bristen på det…..och att det är svårt få en bild av saken…

    • Carthagos hopsättning av tak och sidoväggar: Karosseri- förstärkning med rundad takövergång, isolering utan köldbryggor och extra förstärkningsprofil ger maximal stabilitet. Förstärkningsprofilen har visat sej mycket stark vid krock.
      Carthagos golvkonstruktion: Över- och undersida av glasfiberarmerad plast skyddar mot fukt och korrosion, och kan inte ruttna.
      Testat blixtskydd hos Carthago med ”Faradays bur”: Tack vare att både
ut- och insidan (tak och väggar) på en Carthago är gjord av aluminium, utgör karossen en mycket effektiv ”Faradays bur”, som skyddar vid blixtnedslag. Skyddet förstärks av avledningar till husbilens chassi, och tester har visat att Carthagos kaross ger ett väsentligt bättre skydd än en husbil med kaross av glasfiberarmerad plast.
      Mycket kraftig hopsättning av golv och sidoväggar med hjälp av limmade ringankarprofiler av aluminium ger en mycket stabil karosskonstruktion ger hög körsäkerhet
 Hög vridstyvhet minskar risken för störande ljud under körning. Inget trä som kan ruttna
. Fri från köldbryggor
. Perfekt täthet under mycket lång tid.

  3. Visst är det härligt att drömma. Än har jag inte börjat drömma om en annan husbil…vilken tur:) för dom är så dyra. Så visst är det billigare att drömma. Men husbilarbytarsjukan den är jobbig:)) Kram

  4. Jag hoppas det blir en sanndröm för er. Man måste känna att man trivs och kan njuta hela tiden, både hemma och borta och inte minst längta ut. Kram från Birgitta & mig & Luta er tillbaka och dröm vidare.

    • Nog längtar man ut – alltid! Vi har haft helgen hemma och längtar redan till nästa helg då vi ska fara till Kopparberg på Marknad 🙂
      Kramar till er båda

Kommentarer inaktiverade.