Flykten slutar här

Varje dag tvingas barn över hela världen att fly från förföljelse, förtryck, krig, fattigdom, våld och övergrepp. Tusentals av dessa barn kommer varje år till Sverige. Väl i Sverige ser vi dagligen exempel på att dessa barn får sina rättigheter kränkta. Med detta inlägg vill jag rikta ljuset mot dessa kränkningar och ge barn på flykt en röst.

Barnkonventionen är en samling mänskliga rättigheter för barn. Den slår fast att barn har egna rättigheter och ett människovärde som måste respekteras, samtidigt som barn har speciella behov av skydd och stöd. Sverige skrev under barnkonventionen redan 1990, men den gäller ännu inte som svensk lag.

Om barnkonventionen gällde som svensk lag skulle beslutsfattare tvingas ta barnets rättigheter på större allvar och kunskaperna om barnets rättigheter skulle öka. Barn på flykt måste få sina rättigheter tillgodosedda. Jag har skrivit under för att göra barnkonventionen till svensk lag. Gör det du också! Flykten slutar här.
bloggbild

2 reaktioner på ”Flykten slutar här

  1. En sak vi undrar över är,finns det inte många fler länder än lilla Sverige som kan ställa upp
    och hjälpa till,varför ska vi jämt ställa upp och ta hit så mycket folk hela tiden ???
    Satsa mer på våra egna unga i första hand med jobb,skola,bostad så att de får ett bra liv !!
    Det finns så mycket av våra egna unga som far illa,hjälp dom i första hand !!
    Även äldre som slitit hela sitt liv och har en dålig Pension som tack……

    Ha en fin helg/Kram

  2. Jag kommer aldrig att kunna förstå ondskan i välden, aldrig så länge jag lever. Jag ryser över krig, fattigdom, svält och avsaknaden av det allra nödvändigaste och inte minst utnyttjandet av barn.
    Jag har skrivit under, trots att jag tycker, att flyktingproblemen borde balanseras bättre, mellan olika länder. Kram.

Kommentarer inaktiverade.