Alla Helgons Dag

Alla helgons dag betyder för många sorg, det är ju den här dagen man tänker tillbaka på vänner och släktingar som har gått bort. För mej är det en dag som fylls av lugn och ro. Att tända gravljus på graven. Att minnas. Att sörja. Att längta.

I motsats till Halloween.
En gammal keltisk tro, som hos kelterna var, att osynliga krafter var i rörelse och att de dödas själar kunde återvända till jorden under natten till Halloween. Under 400-talet började dock Irland och Skottland att kristnas och traditionen förändrades något. På 1800-talet emigrerade många irländare till USA och tog seden med sej dit.

Här i Sverige har vi ju nån konstig förkärlek till allt amerikanskt. Vi anammar och tar emot. VI har inte längre ”reor” utan nu har butikerna ”sale” Listan på saker kan göras nästan hur lång som helst och det mesta kan jag ta. Dock är jag emot Halloween. Låt oss ha en endaste helg under hela året, där vi kan få ta det lugnt, minnas våra nära och kära.  Låt mej slippa få påringningar på ytterdörren där hemska ungar skriker ”bus eller godis” Låt mej få vara ifred…. Ja, jag vet att jag just nu låter som en sur gammal kärring, men jag tror vi behöver tid för eftertanke i vårt uppkopplade, stressade samhälle. Om jag sakta men säkert ska amerikaniseras – ge mej Thanksgivin´istället gravljus

12 reaktioner på ”Alla Helgons Dag

  1. Jag är ett stort fan av Amerika och US, spenderat mycket tid där och sett 38 av de 50 staterna, men allt amerikanskt är inte bra och vi tar ofta till oss för mycket av det amerikanska. Det räcker att ta till oss det som är bra. Vi skulle förmodligen ta till oss mer av Thanksgiving än vad vi gör. Det är förmodligen den viktigaste familjehögtiden i USA, större än julen och då lägger man största vikt på att umgås med nära och kära. Thanksgiving är den största resehelgen på hela året i USA. Det kommersiella gycklet Halloween kan vi strunta i. Kram, 3M

    • Kul att du som är ett USA-fan ändå håller med mej. Om vi fick lite ”fart ” på Thanksgiving skulle kännas skönt Vi har ju väldigt mycket att vara tacksamma för.… och kanske på sikt kunde vi utplåna halloween…
      Kram

Kommentarer inaktiverade.