Skyltsöndag

Idag den 1:a advent är det Skyltsöndag. När jag var barn, så for vi till stan och tittade i alla skyltfönster, för då var det verkligen skyltsöndag i ordets rätta bemärkelse. Nästan inga butiker var öppna och man fick bara ströva runt och titta. Eftersom jag kommer från Gävle, var ett stående inslag också att gå och titta på den berömda Bocken. Ni vet, den som oftast brinner upp, före jul….

Idag blev det ett besök vid Missionskyrkan, mitt i stan. Dom har en tradition att uppföra en levande julkrubba. Där får vi träffa Josef och Maria, Jesusbarnet, Änglarna, Herden och de 3 Vise Männen. Inga höjdarbilder med mobilen, men lite kan ni nog se ändå. krubba1 krubba2 krubba3 krubba4

15 reaktioner på ”Skyltsöndag

  1. Jag håller med till fullo, visst var det trevligare julskyltning förr. Jag minns att jag mjölkade korna åt pappa, sedan tog jag mopeden en mil in till Aneby. Då var det gott om affärer och man ville aldrig missa att gissa vikten på den hela grisen i ”Westerbergs skyltfönster” (före detta ICA). En julskyltningskram

  2. Så ni hade skyltsöndag i dag…vi hade den förra helgen. Lite konstigt kan man tycka? Eftersom det är första advent idag. Hoppas ni hade en trevlig dag idag. Advents kram

  3. Ja nog minns man hur det var förr,alltid mer stämning och mycket snö !!
    Men det gör inget utan snö nu heller,saknar den inte!

    Ha det gott,hoppas Glöggen värmde/Kram

  4. Även jag kommer ihåg skyltsöndagarna i Norrköping, roligast var de affärer som hade lite levande tomtar som lekte med diverse leksaker. Alla affärer stängda men det var en upplevelse att gå runt och bara titta. Tycker nog det har urartat med åren och upplever inte skyltsöndagen som något speciellt. Kul inslag av Missionskyrkan att ha en levande julkrubba,
    Kram

    • Det är väl egentligen nån form av julmarknad nu för tiden. Vet inte ens om jag kollade in i nåt skyltfönster när jag gick förbi…. Den levande julkrubban är det enda att se, nuf ör tiden 🙂
      Kram

  5. Nu måste jag också berätta om skyltsöndagen. Det var som du sa Anette, jag är född och uppvuxen i Umeå och där var det snö och det var sparken som gällde. Det var en upplevelse att gå och titta i alla fönster. Tala om barn på julafton………lite annat i dag…..

    Kram till er därhemma!

    • Spark inne i stan? Låter otroligt, idag när det alltid är snöfria trottoarer (oavsett snömängd) Nog har det förändrats…
      Kram till er i Värmen

  6. Det var länge sedan vi var ute på en skyltsöndag, har kanske hänt några gånger på alla åren i Stockholm. Minns dock en skyltsöndag i min barndomsstad Karlskrona då jag för allra första gången såg ett TV-program på en svartvit TV som stod i ett skyltfönster.

  7. Minns att man längtade efter julskyltningssöndagen… och hur jag finklädd gick med min hand i farmors. Vi gick på den tidens affärsgator och stannade vid varje fönster och tittade på allt lockande och avslutade med besök på stadens finaste konditori där jag fick choklad med vispgrädde… jaja, tiderna förändras…
    Kram

  8. Kan inte minnas när vi var på en skyltsöndag, måste vart när jag var väldigt liten! Trevligt att ha en levande julkrubba.
    Kram Yvonné

Kommentarer inaktiverade.