Hundraåringen

Nu har vi varit iväg på bio. Det tillhör inte vanligheterna, minns faktiskt inte viken film jag var iväg på senast. Men nu blev det av. Och det vi såg var filmatiseringen av Jonas Jonassons bok Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann Det är ju alltid lite vanskligt att gå iväg på bio, när man plöjt igenom boken. Då, när jag lyssnade på ljudboken, gjorde jag mej föreställningen av hur karaktärerna och omgivningar etc såg ut. Därför var jag lite skeptisk. Och att Robert Gutavsson skulle spela hundraåringen Allan, gjorde mej än mer skeptisk. Jag är inget fan av nämnde Robert….

bokenimagesNu var dock filmen klart sevärd. Den följer storyn i boken och skratten duggar tätt. Det är faktiskt bra gjort att få ihop en långfilm av en story som är så enormt osannolik. Och att storyn ändå håller ihop. Har du inte sett den, så ta chansen och skratta bort 1 timme och 50 minuter

9 reaktioner på ”Hundraåringen

  1. Då har vi något att se fram emot. Vi åkte nämligen iväg till ”våran” biograf i kväll och skulle se just den filmen. Men det var en kö utanför som heter duga, vi åkte hem igen! Gör ett nytt försök på tisdag kväll.
    Kram

    • Det har ni verkligen! Här är det utsålda hus, så vi bokade redan i onsdags 🙂 Lycka till på tisdag – hoppas ni gillar den 🙂
      Kram

  2. Jag har läst boken och vill gärna se filmen…men kära maken är inte så förtjust i svenska filmer dock. Får nog tvinga honom eller vänta till jag kan se den hemma:)) Har hört att den var bra. Och att Robert Gustavsson var bra också. Kram

    • Den här svenska filmen kommer han att gilla 🙂 Ja Robert gjorde en bra tolkning av Allan, ungefär som jag själv föreställt mej honom, så det funkade bra.
      Kram

  3. Tack för en fin recention Anette! Har läst boken för länge sedan. Det verkar intressant att även kunna se filmen. Goda skratt förgyller tillvaron. Ha det fortsatt gott! Kram!

  4. Har läst boken och gillade den mycket… och ska absolut se filmen vid tillfälle 🙂
    Till skillnad mot dig så gillar jag Robert…
    Kram

Kommentarer inaktiverade.