Pumpasoppa

Överallt i fruktdiskarna ser man pumpor. Jag har ofta funderat hur och vad man ska ha dem till, men jag har fått ett recept och provat att göra en pumpasoppa. Det blev godare än vad jag trodde, så därför vill jag dela med mej av receptet. Dessutom är det ju så gott med soppa, när hösten kryper inpå SAMSUNG

Rensa ca 1½ kg muscatpumpa från frön.Gröp ur och grovhacka allt orange fruktkött
Skala och tärna ca 250 gr sötpotatis och 2 medelstora potatisar. Grovhacka en gul lök. Skala och finriv färsk ingefära motsvarande 2,5 – 3 msk
Hetta upp 2 msk olja i en kastrull. Fräs löken genomskinlig och pressa i 3 vitlöksklyftor, tillsätt ingefäran och fräs hastigt.
Häll i pumpa, potatisar och tillsätt 2 tärningar grönskaksbuljong. Häll på 7 dl vatten. 3/4 tsk salt och 1 krm svartpeppar stös över och rörs om. Låt koka under lock ca 20 minuter.
Skär under tiden en halv gurka i stavar, lägg i en skål tillsammans med SugarSnaps. Skölj en burk/förp Svarta bönor och lägg upp i en skål.
Ta av kastrullen och mixa soppan slät med en stavmixer. Och rör slutligen ner 1 dl creme fraiche. Servera med grönsakerna och gärna ett grovt bröd.

17 reaktioner på ”Pumpasoppa

  1. Pumpasoppa har jag aldrig smakat, funderar varje gång jag ser alla dessa pumpor, vad ska man ha dem till. Vill minnas att även mat-Tina har gjort något med pumpa några gånger i sina TV-program.

Kommentarer inaktiverade.