Alla Helgons Helg

Alla helgons dag betyder för många sorg, det är ju den här dagen man tänker tillbaka på vänner och släktingar som har gått bort. För mej är det en dag som fylls av lugn och ro. Att tända gravljus på graven. Att minnas. Att sörja. Att längta.

I motsats till Halloween.
En gammal keltisk tro, som hos kelterna var, att osynliga krafter var i rörelse och att de dödas själar kunde återvända till jorden under natten till Halloween. Under 400-talet började dock Irland och Skottland att kristnas och traditionen förändrades något. På 1800-talet emigrerade många irländare till USA och tog seden med sej dit.

Här i Sverige har vi ju nån konstig förkärlek till allt amerikanskt. Vi anammar och tar emot. Vi har inte längre ”reor” utan nu har butikerna ”sale” Listan på saker kan göras nästan hur lång som helst och det mesta kan jag ta. Dock är jag emot Halloween. Låt oss ha en endaste helg under hela året, där vi kan få ta det lugnt, minnas våra nära och kära. Låt mej slippa få påringningar på ytterdörren där hemska ungar skriker ”bus eller godis” Låt mej få vara ifred…. Ja, jag vet att jag just nu låter som en sur gammal kärring, men jag tror vi behöver tid för eftertanke i vårt uppkopplade, stressade samhälle. Om jag sakta men säkert ska amerikaniseras – ge mej Thanksgivin´istället!gravljus

14 reaktioner på ”Alla Helgons Helg

  1. Delicato Bakverk ringde för några år sedan och frågade, hur många Halloween tårtor vi skulle beställa. Jag vill inte ha en enda tårta, inte ens gratis, var mitt svar. Med andra ord jag instämmer till fullo i dina tankar för helgen. Låt oss få ha en helg i frid, ro och eftertanke. Kram

  2. Tänk, jag håller inte alls med. Ikväll i vår franska lilla by har vi haft en jätterolig kväll med inte alls några hemska ungar utan de sötaste, söta – fint sminkade och utklädda som har knackat på vår dörr. Melllan klockan sju och åtta, längre än så låter föräldrarna, som alltid är med, inte barnen ”störa”. Och föräldrarna är alltid med i bakgrunden, ibland fantastiskt utklädda själva. Barnen får sitt godis och är jätteglada. För en gångs skull är de i centrum och får ropa buu och låtsas skrämmas. Hela vårt område har varit fullt av glada barn och det har varit skratt och skoj. Vi har ett ungt och faktiskt väldigt trist grannpar som dock varje Halloween tar bilen vid sjutiden och sticker iväg någonstans för att inte behöva vara hemma när det här beger sig. De önskar sig hett en bebis sen många år men när man märker hur illa de ser på barnen är man bara glad att de inte har någon. För den skulle säkert aldrig få lov att klä ut sig och spöka för grannarna.

    En del av grannhusen är otroligt kreativt utsmyckade med spindelväv, skelett, pumpor och ljus. Själv tycker jag också det är kul att sätta ut ljus som är lite spindelanfrätta och vi mår väldigt bra av de franska föräldrarna som tackar så vänligt för att vi öppnar dörren och bjuder barnen på godis. I vårt fall svenskt från Ikea vilket ju också är lite speciellt. Barnen själva är som vanligt artiga och tackar så mycket och önskar oss en fortsatt god kväll. Bonne soirée och Merci Madame säger de och pinnar iväg till nästa hus.

    Amerikanskt. Javisst. Men här är det inte trick or treat utan barnen säger bara: Bonbons!! Karameller. Nej jag kan inte tycka att vi störs av detta. Och vi har hela helgen på oss att åka till kyrkogården i en by en bit härifrån och lägga en blomma på en fransk släktings grav. Det ena utesluter inte det andra tycker vi. Men så olika kan det vara!!

    • Din beskrivning på ett franskt Halloweenfirande verkar helt OK tycker jag! Låter lite mera som när påskkärringarna som går omkring här på skärtorsdagen. Och de är ju jättegulliga 🙂
      Det är väl så att det går lite överstyr, häromkring…..

  3. Det är väl bra om man får göra som man vill, och det låter som att du gör en bra sak av högtiden! Själv kan jag tycka att Halloween är lite kul, men har inga direkta traditioner. Visst kommer mycket från USA just nu, men så har det väl iofs varit under historiens gång också, att man importerar seder och idéer från de kulturer som för närvarande står högt i kurs.

    • Jo nog är det tur att vi får göra som vi vill 😀
      Om Halloween låg en annan helg kanske jag inte skulle reagera så som jag gör. För mej är allhelgonahelgen väldigt speciell….

  4. Bra liknelse med påskkärringar. För det finns inte alls här så det här är barnens enda möjlighet till motsvarigheten, dvs knacka på dörrar, vara utklädda och få godis! Sen tycker jag också att vi gott kan importera Thanksgiving. Jag har haft förmånen att arbeta med många amerikaner och varit hembjuden till dem just under den helgen. Vi behöver alla visa tacksamhet då och då och det görs verkligen på ett bra sätt då!

    • Vi kanske ska börja att fira Thanksgiving och se om fler ”hakar på” 🙂
      Chansen kommer ju den 27 november eftersom den firas den fjärde torsdagen i november 🙂

  5. Hit har den traditionen med tiggande spöken inte kommit än. Inte som jag har sett i alla fall. Men det växer mer från år till år i butikerna, så det är väl bara en tidsfråga…

    • Ja det är otroligt vackert med alla ljusen på kyrkogården. Hörde på tv-nyheterna att det blivit ”populärt” att tända ljus….. :p
      Kram

Kommentarer inaktiverade.