Vintercamping

Tidigare om åren har vi alltid ställt undan husbilen över vintern. I år är det inte så. Eftersom jag har sökt, och fått, nytt jobb på annan ort så beslutade vi om att ställa husbilen på en camping så bor jag i den under veckorna. Så att både etablera sej i ny stad och att bo själv under veckorna är nytt. Husbilen är ju välisolerad och ska, enligt vår handlare, inte ha några bekymmer med att klara av svensk vinter. Om det stämmer eller inte, kommer jag att bli varse under vintern 😉 2014-11-04 15.04.48Svartån som rinner genom Tranås

När man står så här är det ju lite pyssel. Efter jobbet tar jag en hink och ställer under spillvattenutsläppet samtidig som jag tar vattenkannan och går och hämtar en kanna vatten. Sedan går jag iväg med hinken. Jag tänker att om jag gör så varje dag, blir det inte så tungt och så jobbigt. Hur det blir när det blir snö och halt vet jag inte. Eventuellt kanske jag köper en liten kärra och drar på. Eller kanske en pulka?

Jag har tidigare sytt ett extra draperi på insidan av vindrutan. Ett som går ända ner till golvet. Och på utsidan av rutan sitter ett isolertäcke. Sidofönstren är dubbla och vinterisolerade så det ska inte vara några bekymmer tror jag. 2014-11-04 15.04.58                             Bron över Svartån har fullt av löv på sej

Här på camping stå ett 15-tal ekipage både med och utan vinterförtält. Ett vinterförtält kanske jag kommer att sakna. Kommer man hem från jobbet och regnet bara öser ner eller snön yr skulle det nog vara skönt att komma in under tak och kunna skaka av sej det mesta innan man går in i husbilen. 2014-11-04 15.43.56I gräset precis utanför husbilen blommar små tusenskönor. I november….

 

28 reaktioner på ”Vintercamping

  1. Ja det blir en omställning det i livet m Bobilen!
    Även att byta jobb i senare skede i livet!
    Men om man inte satsar nåt i livet vinner man inget. 🙂

    Ha det gott iaf/Kram

    ps.Carthagon klarar nog vintern bra. ds.

    • Det är ju inte så stort som en villa, men å andra sidan kräver man inte så mycket utrymme heller. Nu är vår tid och det gäller att ta tillvara den dag som är. Imorgon kan det vara försent…..
      Tror också att Carthagon klarar kylan 🙂
      Kram

  2. Visst kan du kanske behöva ha ett vintertält, om det blir mycket snö och kallt. Jag minns att det var skönt på den tiden vi åkte husvagn. Vänta, testa och se hur vintern utvecklar sig i ditt vinteride. Kram & Må gott.

    • Man får ju se, allteftersom, vad som verkligen behövs och vad man klarar sej utan. Det är ju ingen idé att springa iväg och köpa en massa, bara för att….
      Hätte-kramar

  3. Spännande med nytt jobb och praktiskt med husbil!!!
    Ser förresten att du har en bild på 2015 års ACSI-katalog. Vi tänkte beställa den.. men det verkade som att den inte skulle komma förrän i december. Har du den, och hur har du beställt den då? Eller vet du om den går att köpa utomlands?

    • I detta läge var det tur att vi har en bra husbil!
      Det stämmer att 2015 år ACSI inte kommer förrän i december. Via länken kan man beställa den hem antingen ett exemplar eller som abonnemang då den kommer varje år. I somras såg jag faktiskt att en camping vi besökte, hade boken till försäljning. Jag skulle ringa på: +31 (0)488-452055. Måndag t.o.m. fredag mellan 08.30 och 17.00 och fråga om de vet vilka campingar som kan tänkas sälja den. Det jag vet är att det går att få den till en annan adress i Europa, men då måste ni ju veta vart ni är, och det kanske inte är helt enkelt. Alt kan kanske någon hemma köpa den och när det kommit, skicka den dit där ni är. Oavsett är det väl investerade pengar 🙂
      Lycka till

  4. Grattis till nytt jobb och en ny plats att bo på.
    Det är självklart att Carthagon klarar vinterkylan hihi
    Ett sådant draperi som du har sytt gjorde jag också till den förra bilen och det vart en skillnad på hela 7 grader!
    Kram

    • Tack! Förhoppningsvis funkar allt riktigt bra och då blir det ingen följetong 😀
      Fast jag lovar att rapportera lite med jämna mellanrum ändå.

  5. Verkligen roligt för dej med nytt jobb. Nu visste jag ju om det…men grattis igen. Hoppas det går bra med husbilen i vinter. Ta hand om dej. Kram

  6. Vi har kör tinter tid minus 22 grader inga problem, Vi fick tag på det Finska vintertält till vår bil.
    Jad jag förstår så är det en Carthago du bor i med vatten buren värme. Att ha vatten i bilen är inga problem som tankarna ligger i en E-line Ha det bra
    Nils-Åke

    • Har funderat lite just på det vintertäcket, men avvaktar lite, så får vi se hur kall vinter det blir. Ja vi har en e-line med Alde-värme så det går säkert bra 🙂

Kommentarer inaktiverade.