Aldevärme

I våra tidigare husbilar har vi inte haft Alde-värme, utan Truma luftburen värme. Så Aldevärme är lite nytt fortfarande. (I somras behövdes ju verkligen ingen värme) Jag blir dock inte riktigt klok på den. Tycker att den gör lite som den vill ibland. Ta tex en kväll, då kan panelen vara inställd på 20.5 grad och min termometer som står på bordet visar 19 grader. Dvs lite småkyligt när man sitter still och inte gör nåt.

Om jag nu låter den stå som den står – med nattsänkning som verkar fungera – blir det otroligt varmt på morgonen när nattsänkningen övergår i ”dagvärme” Då visar min bordstermometer både 21 och 22 grader, innan jag måste sänka graderna för att inte flyta bort…. Är det nån av er därute som kan förklara varför det är på detta viset? Jag skulle ju gärna ha det så, att om panelen är inställd på 20.5 grader så ska det avar 20.5 grader inne i bilen och ingenting annat. Förslag på lösning, nån? images

 

4 reaktioner på ”Aldevärme

  1. Luftburen värme har vi aldrig haft, eftersom vi kör hela året. Vi hade också problem i början, innan vi förstod att golvvärmen påverkar mycket mera än man tror. Golvvärmen har jag en manuell shuntventil, som jag reglerar. Är inte golvvärmen tillräckligt uppskruvad, blir det inte heller varmt. Sedan finns ett läge att kalibrera tempen på panelen och med en termometer på ett bord till exempel.

    Själva sänker vi värmen på panelen till 17,5 grader när vi lägger oss. Då får vi oftast runt 20- 21 grader i sovrummet, men cockpit kan kännas sval på morgonen när vi vaknar. En varm kram får du i alla fall.

  2. ALDE värmer gott när det behövs!
    Separata golvvärmen är helt suverän!
    Jag har nattsänkning till 18 grader mellan 21.00 och 06.00.
    Kl. 06.00 börjar golvet värmas, tre grader till, då blir det skönt att sätta ner fötterna när man vaknar!
    Temperaturgivarna visar olika, man får pröva sig fram!
    Kram

Kommentarer inaktiverade.