Njutbar start

Så här på nyåret har vi mest bara njutit av god mat. Det är ju härliga lediga dagar och då är det roligt att hitta lite nytt att mumsa på . 2016-01-01 12.51.52På nyårsdagen gjorde vi Lchf-pizza eftersom det var pizzans dag då. Pizzabottens recept hittade jag på LCHF-gourmet och jag gjorde så här:
4 stora ägg
1 dl pofiber
1dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
2 tsk bakbulver
1/2 tsk salt

Rör ihop samtliga ingredienser och låt sedan vila i 5 min. Bred därefter ut på ett bakplåtspapper och ställ in i ugn på 200grader och förgrädda din pizzabotten i 10min. Tag ut och låt svalna.
Lägg på den fyllning du vill ha och som skall gräddas, sedan ställer du in din pizza i ugnen på 250 grader i ca. 10 min eller tills den fått fin färg. Jag tog julskinka, tomat, oliver ost och när allt var gräddat lade jag på ruccolasallad.2016-01-01 18.54.08På kvällen festade vi på hummer Det receptet hittade jag på 56kg och det blev en väldigt god hummer Och med citron-aioli till var detta en riktigt höjdare
Bres ovanpå hummern:
80 gram mjukt smör
1 bit parmesan (ca 80 gram)
3 vitlöksklyftor
Några stjälkar färsk persilja
saften och skalet av 1/2 citron

1 sats citronaioli:
2 dl rapsolja (ej kallpressad)
1 helt ägg
1 pressad vitlöksklyfta
1 msk citronjuice
salt, vitpeppar
Gör aiolin först: Lägg ingredienserna i en hög bringare, sätt ner stavmixern i botten och kör tills du fått en majonnäs! Smaka av med salt och peppar.
Dela hummern (bara googla upp ett youtube klipp om du inte vet hur man gör) ta bort mage och majssträng. Blanda smöret, pressad vitlök, ost, citron och vitlök och fördela ovanpå varje hummer. Gratinera i ugn på 250 grader tills den fått färg!

2016-01-02 12.34.04Lunchen idag, bestod av tonfiskbiffar med ugnsrostade grönsaker. Grönsakerna är bara att blanda efter tycke och smak och köra i ugn 225 grader tills det blivit al´dente. Ringla över lite olivolja och flingsalt.
Till tonfiskbiffarna (3-4 port) behövs:
2 burkar avrunnen tonfisk på burk (300 gram)
1/2 dl majonäs (recept hittar du här)
1 tsk fiberhusk
2 ägg
Salt och peppar
Gör så här: Häll av tonfisken. Mixa alla ingredienser med stavmixer, och smaka av med salt och peppar. Låt stå ca 5 minuter. Stek kakorna i rikligt med smör på låg värme, några minuter på varje sida. Tonfiskkakorna kan vara lite svåra att vända, så var kvick in under biffen med stekspaden och vänd försiktigt. 2016-01-02 17.35.55 2016-01-02 19.12.49 2016-01-02 19.20.39-2Idag avslutar vi med räkgratäng och det receptet hittar du här Efter gratängen mumsar vi i oss ovanstående ost som jag köpte på Edit´s Deli idag. Osten fick ”bada” i 1 dl vitt vin. Blev insvept i folie och bakad i ugnen – 200 grader i ca 30 minuter. Sedan doppade vi saltade dinkelkex i smeten. Jag kan inte säga annat än att vi är mätta och glada 🙂

7 reaktioner på ”Njutbar start

  1. Du bjuder på väldigt smarriga bilder på bloggen och kan bara tänka mig hur gott det smakade!
    God fortsättning på 2016
    Kram

Kommentarer inaktiverade.