Franska bröd eller franskbröd

Det drar ihop sej till semester och det står inte på förrän vi har möjlighet att smaka på lite olika sorters franska bröd igen. Det är väldigt stor skillnad på franskbröd, som vi kan köpa härhemma och bröd som är bakade i Frankrike. Det är nog bara franska bagare som kan åstadkomma gott bröd. Saftigt smakrikt och med perfekt konsistens. Enligt mej – du kanske tycker annat och det är helt OK. Bröd

När jag surfade runt lite hittade jag denna lilla ordbok, som jag tänkte plugga på, så jag vet vad jag kan beställa
Couronne: bröd format som en krona med ett hål i mitten
Beignets: påminner av en donut med eller utan sylt.
Flute: dubbelt så stor som en baguette.
Bâtard: betyder bokstavligen “oäkting”. Hälften så lång som en baguette eller med en konstig form – egentligen en baguette som “blivit fel”
Ficelle: “snöre”. Mycket lång och tunn, torkar snabbt på grund av tunnheten.
Pain de campagne eller pain miche: lantbröd. Varierar kraftigt – innehåller vanligtvis grovt vete- eller rågmjöl.
Pain complet: fullkornsbröd.
Pain aux céréales: müslibröd.
Pain de seigle eller pain noir: rågbröd.
Pain bis: bakat med rågmjöl.
Pain au Levain: surdegsbröd.
Pain azyme eller pain juif: osyrat bröd, judisk mat under fastan.
Brioche: sött bröd med mera ägg, smör och socker än vanligt bröd. Används ofta i rätter med kött eller paté inbakat i bröd.
Pain cramique: påminner om brioche, men med russin.
Pain de mie: toastbröd.
Pain aux noix: med nötter.
Pain aux olives: med oliver.
Pain aux lardons: med bacon.
Pain à l’ail: med vitlök.
Pain au froment: 100 % vetemjöl.
Pain boule: det traditionellt runda brödet.
Pain brié: vetemjölsbröd från Normandie – gjort på smör.
Pain d’épices: kryddbröd på rågmjöl, honung och kryddor – påminner om engelskans gingerbread.
Pain de maïs: majsbröd.
Pain au son: bakat på vetekli.
Pain déjeunette: frukostbaguette – mindre än en baguette.
Pain forgeron: med solrosfrön, sesam och linfrö.

Listan är hämtad från Presidentost en inspirerande sida som jag gärna och ofta besöker

3 reaktioner på ”Franska bröd eller franskbröd

  1. Ja nu går det fort, om två veckor åker vi också. Visst är det franska brödet suveränt. Slovenien har härligt mjukt gott bröd också. Däremot nästan matvägrar jag till det italienska hårda vita brödet. Lär mig franska, nej det gör jag inte. Jag talar ”småländska”, som min gode vän sa, som åkte fast i en poliskontroll i San Francisco. ”Till slut tröttnade polisen på mig och lät mig åka. Ha en trevlig resa.

Kommentarer inaktiverade.