Mera Rom

I går kväll orkade vi inte gå så långt för att hitta en restaurang. Därför valde vi den som ligger vägg i vägg med hotellet. Där åt vi rejäla hemlagade hamburgare, serverade med potatis och sallad. Mycket trevligt och gott. Sedan var det otroligt skönt att lägga upp fötterna – vi gick ca 3 mil igår

Efter frukost med bla Croissant och Cappuccino var vi redo för nya äventyr. Idag styrde vi kosan till Fontana di Trevi. Lite tidigt för ett morgondopp. Nej ja visst ja, det var bara Anita Ekberg som fick det. Sedan strosade vi omkring i Roms antika gamla kvarter. Smala gator med butiker och Trattorior. Soliga piazzor, glassätande människor och trängsel.

Sedan gick vi bort till Pantheon och satt vid fontänen och njöt av en duktig sångerska och solen.

Lunchen intogs på en Trattoria och vi åt Bruschetta Pomodori och Lasagne

Nästa stopp blev Piazza Navona och sedan via smala gränder till Piazza Campo di Fiori

På väg tillbaka till hotellet passerade vi Piazza Venezia

Inne i en av Roms alla kyrkor, San Lugi dei Francesi som är Frankrikes nationalkyrka

Takterrassen var lite annorlunda detta trekantiga hus.

20 reaktioner på ”Mera Rom

• Det finns förstås inte så många parker men istället försöker man skapa en oas på sin balkong eller terrass. Men jag skulle inte heller vilja bo i Rom. Det är definitivt inte husbilsvänligt!
      Kram

• Tyvärr har jag fått skavsår, trots gamla ingådda skor…. Stan har verkligen mycket att bjuda på och jag känner att vi bara ”har skummat av” de högst rankade sevärdheterna

1. Fina bilder! Och nu ser man ju blå himmel oxå🙂 Rom har vi aldrig besökt, men det skulle vara intressant! Hoppas att ni kommer iväg med flyget nu utan att behöva vänta för länge (såg på FB)!

• Ja Rom är fint. Och vi är ytterligare minst 20 minuter senare. Ska nog aldrig mer ta en weekendresa som är planerad att komma hem söndag kväll…. Hoppas det går bättre för er 😀

2. Rom är bara som Rom kan vara. Det finns massor av grön ytor utanför centrum, vi bodde tre km utanför i lgh med en park utanför ytterdörren.
    Fastigheterna i centrum är trängda in på mindre ytor och då blir det knappt trottoarer kvar utanför. Ni verkar ha haft en härlig helg.

• Jag såg att det var grönare längre bort från centrum, när vi åkte till flygplatsen. Vi har haft en väldigt bra helg och jag kan mycket väl tänka mej att åka tillbaka.
      Kram

3. Åh så härligt!! Och så fint väder ni fått nu!
    Lite roligare att strosa omkring då! När vi var där var det 35 grader – inte roligt det heller!!!!
    Det är verkligen en sevärd stad!! De kan de där Italienarna 😄 säger bara Venedig 😍
    Ha de gott Kram

• Vädret blev perfekt fast det började lite klent. Vi hade upp till +27 och tro det eller ej, men vi hörde en cikada. +35 är för varmt att vara i stan, då ska man ligga i skuggan på stranden! Jag tror man upptäcker nåt nytt i Rom oavsett hur många gånger man varit där. Venedig är ju väldigt speciellt🙂
      Kram

4. Rom är en stad som har allt man ”behöver” se inom ganska bra räckhåll. Just att man bara kan gå för att få se något av allt det ni sett. Oj nu längtar jag dit igen.