Grammatik 

Grammatik har aldrig varit min starka sida. Men nu måste jag damma av de kunskaper jag har. Anledningen till det är att min franskalärare Johanna formligen älskar grammatik. Och bra på det är hon också. Jag tycker det är krångligt, det är ju så jättelängesen jag gick i skolan. Just nu jobbar jag med -er verb och det går ju hyggligt

Vi pratade senast även om översättning på Google. Jag har ju själv sett att att det är ganska galet och min franskalärare har verkligen kollat ordentligt och det är hur mycket fel som helst. Även på enkla bas-ord. Så Google översätt får vara för mig. Det är ju inte bra att lära sig fel ord och uttryck. Idag hittade jag lite tidningsartiklar att kika på. Även om jag knappt kan förstå nånting är det lite kul ändå. Det går sakta men säkert framåt! A’ bientôt

 

9 reaktioner på ”Grammatik 

    • Då hoppas jag den översätter på rätt sätt till dej, för mej funkar i alla fall inte franskan alls. Det blir hur galet som helst
      Kram

  1. Hoppas verkligen du ges möjlighet att tala också? Att våga prata plus lära sig det korrekta uttalet är väl så viktigt som grammatiken. Tycker nog att den text du visar är alldeles för avancerad och svår om man är nybörjare. Just fransk ”tidningsfranska” är väldigt speciell, jag skulle hellre välja typ ”le petit prince” eller andra lättare texter för att inte tappa sugen. Tipsar dig också om att ladda ner Norstedts stora franska ordbok. Kostar någon hundralapp men där har du alla ord du behöver plus möjligheter att träna ditt ordförråd på olika sätt, minigrammatik och vardagsuttryck. Och, bra beslut av dig att skippa Google översättning. Just på franska blir det aldrig en siffra rätt och vem vill ”prata dumheter”?😀😀 Bonne chance!

    • Jo jag får träna både uttal och att skriva, en del ord låter ju lika men stavas olika. Min lärare är svenska men har bott i Frankrike så jag litar på att hon lär mig rätt uttal. Det lilla tidningsklippet jag har inte fått i läxa utan det ramlade jag in på och tyckte det var kul eftersom det stod om vin från Alsace. Jag försöker att kika på lite olika franska texter, lyssna på fransk musik allt för snappa upp så mycket som möjligt. Nordsteds är bra – bläddrat i den och tror mig veta att den kommer som julklapp 😉
      Merci et bonne journée

  2. Jag tycker lustigt nog att grammatik är ganska kul. Det är ofta det första jag lär mig i ett språk, lite hur det är uppbyggt grammatiskt. Men sen lär jag mig aldrig prata … dit kommer jag liksom inte 😉

Kommentarer inaktiverade.