Tjänstevikt? Totalvikt? Lastvikt?

500

Det här med vikter är inte alltid helt enkelt. Ta tex husbilar; de som är tyngre – dvs de som har en högre tjänstevikt-har möjlighet till den 5-åriga skattebefrielsen. Detta för att tyngre bilar får släppa ut mera. Våran bil har en ganska låg tjänstevikt kontra totalvikten på 5000 kg (dvs vi har möjlighet att lasta mer än 1000 kg). På grund av detta omfattas vi inte av den 5-åriga skattebefrielsen även om det är en motor med Euro 5 eller 6. Det är i mina ögon därför inte svart eller vitt. Visst kan jag tjäna pengar på att inte betala skatt men jag värderar lastvikten så oändligt mycket mera! Dessutom spar jag pengar när jag ställer av den under vintern, så jag är mycket nöjd ändå. Lastvikten för mej är guld värd. I en tidigare husbil hade vi bara 5-600 kg lastvikt och med markis, cyklar, ugn och annat som monteras på bilen och stuvas in i garaget så hade vi nästan konstant övervikt. Det blev till och med så att vi tyckte det var jobbigt att åka omkring för varenda strumpa blev ifrågasatt – ska detta verkligen med?

Tjänstevikten är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, fullt driftfärdigt skick med:
det tyngsta karosseri som hör till fordonet
verktyg och reservhjul som hör till fordonet
bränsle
smörjolja
vatten
föraren

Det är alltså inte speciellt mycket som ingår i tjänstevikten.  Skillnaden mellan denna vikt och totalvikten på fordonet visar hur många kilo jag kan lasta.

Vad gäller 5-årig skattebefrielse kan du kolla här på Transportstyrelsens sida

8 reaktioner på ”Tjänstevikt? Totalvikt? Lastvikt?

  1. Lastvikt är verkligen guld värt, och överlast kan ju bli dyrt det också. En del husvagnar har ju helt löjligt låg lastvikt. Fyller man kylen har man överlast…

  2. Som du skriver så är ju inte tjänstevikten inte så exakt angiven, utan mer en beräkning från tillverkaren. Så den verkligt återstående lastvikten är ju egentligen skillnaden mellan totalvikten och vad den väger i verkligheten. Så man borde alltid väga den husbil man är spekulant på, för åker man på en kontroll är det verkligheten som gäller – inte teorin.eller vad som står i en spec. /Bertil

  3. Lastvikten är viktig.
    Jag satte på starkare fjädrar och fick 500 kilo till.
    Den väger 5 000 när vi har allt vi behöver och lite till.
    Då kan jag handla 500 kilo vid gränsen om jag vill!

    Kram

  4. I vår förra Kabe 880, kunde vi lasta hela 1100 kg. Det var ingen glädje med det, det fanns praktiskt taget ingen plats att lasta. Nu har vi totalvikt 5500 kg och kan lasta i stort som den förra. Dessutom är det inga småslantar vi sparar på skattebefrielsen, hela 53 000 kr under fem år.
    Kram

  5. Sjukt är det,vem kan komma på tanken bara att värdera det så!
    Vi får lasta 1100 kg nu,stort garage vill man ju ha 🙂
    Dessutom sparar vi också när vi inte vill köra på vintern 🙂
    Dom pengarna lägger vi på en Sol o Värmeresa snart 🙂

    Ha det gott,,,,,,,Kram

  6. Det där med lastvikt har alltid varit ett bekymmer….man vet nästan inte vad som gäller. Men att allt som sätts på husbilen som du sa: Markis, allt i kyl o frys, påfyllt vatten o i tanken, cyklar och vi som åker med…Inte är det konstigt bilarna väger då o det lätt blir övervikt. Kram

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s