Vägvalen på vår semester-resa

Jag har försökt att sammanställa den resa vi nyss gjort genom att ta skärmdumpar på de vägavsnitt vi kört. Vi väljer konsekvent att inte köra på betalväg, var sig i Frankrike eller i Spanien. Visst har det kanske varit lite smalt på nån sträcka och på något ställe var det ganska skumpigt. Men vi väljer ändå detta, då vi får uppleva byar och landsbygd på ett helt annat sätt.  Sen vet jag att andra enbart kör motor/betalväg – ja då är det dennes val och ingen av oss gör vare sig rätt eller fel. Oavsett, så har jag försökt visa sträckningen. En fruktansvärd dag. Vi körde 5,5 mil på 5,5 timme. Det var stopp, stopp och stopp på autobahn A7, redan norr om Hamburg. Vi försökte köra alternativa vägar men det gjorde 750 000 andra bilister också…. Tyvärr har jag noterat vilka avfarter vi körde på och av men mitt råd är att hålla dej undan Hamburg om du kan. I allafall nu i sommar 2017

Första dagen körde vi bara till Walsrode Welvogelpark och stannade där. Det har nu blivit en ”officiell” ställplats och finns med i BordAtlas. Tyvärr var det nu avstängt vatten då detta var sönderslaget. Gratis. Första gången vi stannade här var 2002 så det har blivit många nätter på parkeringen. Glöm inte att besöka fågelparken och inte bara sova över här.  Lättast hittar du till Walsrode om du svänger in på A27 och tar avfart 27Nästa etapp gick genom Tyskland, Holland och in i Frankrike. Vårt stopp var Giverny och Monets Trädgård och det finns en ställplats på gångavstånd från trädgården. Ingen service och gratis. Inträdet till Trädgården och Monets hus kostade 19€ per personNär vi lämnade Giverny körde vi ner till Angers och Camping d´ Angers – Lac du Maine**** Bra cykelväg inte till stan. Campingen finns med i ACSI-systemet och under lågsäsong betalade vi 15€/nattNu blev det Atlantkusten. Tyvärr visade vädret inte sig från allra bästa sidan, utan vi hade blåst och ”lågt i tak” med moln. Inget ovanligt, men lite synd. I Royan stannade vi på Ställplatsen AIRE CAMPING-CAR PARK de ROYAN, 14 Rue Bel-air. Det låg nära järnvägsstationen men vi stördes inte av den. Vi betalade 13.50 €/natt och det fanns alla faciliteter. Vi cyklade också in till stan på några minuter. Från Royan vidare till San Sebastian/Donostía. Här finns en ställplats centralt (ca 1 km från stranden) och har möjligheter till tömning och fyllning. Den kostade 3.30 €/natt och koordinaterna är N43°18.481′ W002°00.867′ Platsen är dock inget för den som vill har mycket rymd omkring sig, det var trångt men stämningen var god. Ta dej in till stan och besök barerna som servera Pinxtos (tapas) och gör som lokalbefolkningen. Ät några på ena stället och fortsätt till nästa. Och nästa. Till du blir mätt. Pinxtos kostar mellan 2 – 4 €/st och det finns mängder att välja mellan. Nu bytte vi hav och for till Medelhavet , via Pamplona och Zaragoza till Peniscola. Vägen häröver var bra och vår GPS lotsade oss snällt av och på motorvägen för att undvika betalstationerna. I princip hela vägen mellan San Sebastian och Zaragoza for vi på gratis motorväg. I Peniscola bodde vi på Camping Eden, cat 1 Här betalade vi 19 €/natt Haha nu fick du med lite vägvisning på bilden ( det står camping Torre del sol där, men där bodde vi inte Det var granncampingen)  …. När vi lämnade Peniscola åkte vi till Camping Playa Montriog resort, s om Tarragona. Även det en ACSI-camping. Vi hade tur och fick en plats på gamla delen och gav 19€/natt, men de allra flesta platserna hade tillägg på upp till 10 €/natt, då det var ”lyxigare” tomter. När vi fortsatte norrut, rundade vi Barcelona med marginal. Här är ganska hög kriminalitet och det varnas för att lämna husbilen obevakad på tex en Stormarknadsparkering. Själv satte jag och viftade med kamera för att tydligt visa att ”gör du nåt så kommer du att hamna på bild/film!”
Sedan blev det Blanes och Camping Bella Terra cat1. ACSI-camping med ganska små tomter och lite skugga. Vi betalade 19 €/natt Så blev det ännu en gång ett besök i Platja D ´Aro och camping CalaGogo cat1 som ligger ca 2 km norr om stan. En terrasserad camping med irriterande träd som ”stjäl” utrymme då man ska in på campingtomten. Även denna camping kostade 19€/natt och är med i ACSI-systemet. Det bästa med campingen är närheten till Palamos och de billiga GuideMichelin stjärn-krogarna där. 
Härefter återvände vi till Frankrike och Marsellian Plage. Inte heller nu åker vi på betalmotorväg utan tar den mindre vägen över Le Perthus som är en gränsstad med billiga varor. Campingen vi kommer till är Beach Garden ***** Trevlig camping och orten (och hela området med bla Canal Du Midi) är mysigt. När vi nu lämnar Medelhavet åker vi på A75 Den motorvägen är gratis från Beziers upp till Riom (n om Clermont-Ferrand) och vi har som nattstopp, Digoin. När man kör denna motorväg finns en avgiftsbelagd bro, vid Millau, som vi väljer bort. Att köra ner och genom den stan är så vackert. Ställplatsen i Digoin är gratis men har faciliteter du betalar extra för. Den finns på lat 46.480595 long 3.971647  Från Digoin kör vi mindre vägar nästan rakt upp till Toul, v om Nancy. Den första delen  mellan Digoin och Autun är den sämsta delen eftersom den är väldigt skumpig. I Toul börjar gratismotorvägen som vi kör resten av vägen ända upp i Tyskland. Nattstopp blir på ställplatsen Am Yachthafen i Schweich. Det är ställplats inne på ACSI-campingen och den kostar 12 €/natt utan el men med tillgång till campingen faciliteter. Det finns även en Quick-Stop alldeles utanför till ett lägre pris. Campingen ligger precis bredvid Mosel. De tar inte kort, utan kontanter är ett måste både i restaurangen och campingen/ställplatsen. 
Från Moseldalen blir det autobahnkörning, förbi Ruhr-orådet och norrut. Det flyter på hur bra som helst och vi avverkar mil efter mil. Vi har dock bestämt att undvika Hamburg och svänger därför av A7, jag tror det var avf 42 Evendorf. Vi passerar Lüneburg och stannar för natten på ställplats i Lauenburg alldeles precis bredvid Elbe. Här finns ca 20 platser, tillgång till el och vi betalade 10€ /natt utan el. På vägen dit passerar vi Shiffshebewerk i Scharnebeck. Ett mycket spännande ställe. Ingen trängsel på vägen – skönt. Sista etappen fortsätter vi på väg 404 norrut, till vi kommer på A1 och rundar Lübeck. Något vägarbete men inget som stör. På plats i Puttgarden köper vi färjebiljett och får rulla på färjan efter 5-10 minuters väntan.

Annonser

18 reaktioner på ”Vägvalen på vår semester-resa

  1. Elbe färja på nervägen för att slipa Hamburg så gör vi. Synd att ni hade dåligt väder utefter Atlantkusten för där är det fint. Fins platser där en sitter kvar i bilen när man handlar. Vi har kört vacker väg i Tyskland och det är inga stopp

    • Vi hade tyvärr precis passerat avfarten till färjan när det blev totalstopp. Det är lite trist att man måste sitta kvar och ”vakta” när den andre handlar. Tyskland har många pärlor att bjuda på

  2. När jag började köra tradare, var det bara några få, små korta km sträckor av E 4:an, som var motorväg. Jag kan än idag, drömma mardrömmar, om gamla E: an norr om Nyköping en regnig höstnatt. Jag är född vid sidan av bilvägen ute i skogen, jag har kört alla tänkbara småvägar som skogsarbetare.

    Vi kan ibland känna fasa för småvägarna från autobahn, oftast fyra- fem mil, som går genom små, små byvägar, hundra- tals rondeller fram till en camping. Vi har gått ur bilen och flyttat ”Trottoarpratare” vid ett tillfälle, för att komma fram. Tacka vet vi de stora vägarna. Vore de betalfria vore det en fördel.
    Kram

  3. Hamburg skall man undvika för allt i värden, det har vi gjort nu i några år. Fruktansvärda köer både söder som norrut. Elbe färjan eller via Kiel, det har räddat oss. Visst är det tråkigt med Autobahn, men ibland måste man ju komma fram liiiite snabbare, men sånt nöje det är att se alla byar längs de mindre vägarna.

    • Ja jag kan inte förstå att det alltid proppar till sig där. Tyskland har många vackra städer och byar att visa upp men visst är det skönt när det rullar på lite mera friktionsfritt och i jämn 90-lunk.

  4. Vi väljer också helst småvägar. Det är både vackrare och trevligare! Sedan finns det tillfällen när vi har begränsat med tid och måste fram, och då kan det bli motorväg ändå …!

Kommentarer inaktiverade.